неделя, януари 25, 2009

Сурва 2009 - кукерски празник в Перник


Отдавна не бях ходил да гледам кукери. Съвсем случайно преди няколко дни прочетох за фестивала Сурва 2009 в Перник, и реших, че ще бъде интересно.


Бях доста изненадан колко много участници и зрители има фестивала. Наистина беше голям! Присъствах само последния ден и за съжаление изпуснах шествието на кукерите от карловския край, с които съм свързан сантиментално от детството си. Може би е пристрастно, но днес като че ли отново се затвърди впечатлението, че кукерите от Карлово са най-красивите.


В неделя следобеда дефилираха кукери от Пернишкия край. Направи ми впечатление, че всички групи от този край на България имат сходна кукерска традиция и костюми. Неизменно във всяка една група присъства булката и младоженикът, лекар, цигански табун, мечки и мечкари.... Най-пищни и шумни са кукери с огромни маски, изработени от птичи пера, кожи и всякакви натурални материали. Дрехите пък са обикновено изработени от памучни платове в националите цветове, нарязани на ресни.


Честно казано съм впечатлен. Не знаех, че в българските села кипи такава самобитност и все още има хора, които се занимават с правене на кукурски маски. Хубаво е, че някой се опитва да запази българския бит и култура.


Снимки от фестивала Сурва 2009 в Перник може да разгледате тук.






























Ако се интересувате от темата, може да посетите блогът за кукери.

4 коментара:

  1. На много готино място си бил :)

    Аз бях в "коридорчето", но на площада си е най-яко.

    Тръгнах си малко след село Садовик, но беше много яко!

    ОтговорИзтриване
  2. Един от най-хубавите и най-красивите празници в България е Празникът на Розата в Казанлък. Винаги когато съм присъствала на него съм се чувствала горда, че съм българка. В края на почти едноседмичното празнуване има парад-шествие на розата в града и честно казано никъде в България не съм виждала толкова оргазнизирано шествите, което отразява българските традиции. Много е красиво. Щом ти е харесало на кукерския празник, няма начин да не останеш очарован от Празника на Розата.Той се празнува в началото на юни. Природата в този край е много красива и особено по това време на годината, а в комбинация с цъфтящите полета от рози е приказно.

    ОтговорИзтриване
  3. Празникът на розата в Казанлък предполагам е страхотно преживяване, но съм от Карлово и винаги присъствам на Празника на розата в моя роден град. Права си, че Розовата долина е едно от най-пленяващите и красиви места. Всъщност, обмислям идеята да направя един туристически блог в скоро време, където ще поствам моите впечатления от различни места и събития, на които съм бил.

    Ако тази година дойдеш на Празника на розата в Карлово - също има много ритуали и кукери понякога - аз обещавам да отида на едноименния празник в Казанлък, и да преглътна гордостта на карловец!

    ОтговорИзтриване
  4. Причината да бъда толкова впечатлена от Празника на розата в Казанлък е, че детството си ходех много често до Карлово. Странно се получава, че и ти си от там :). Израснала съм в Пловдив и по една или друга причина пътувахме често до Карлово. Никога няма да забравя гледката към Балкана и розовите полета, както и красивото градче - всичко това е първото което виждаш, когато пътуваш към Карлово от Пловдив. Аз просто не знаех, че и другите градове в Розовата долина са толкова красиви и затова бях много впечатлена от Казанлък. Иначе идеята за туристически блог е чудесна и изобщо е страхотно да имаш възможността да пътуваш и да опознаваш света.

    ОтговорИзтриване

Моля, използвайте кирилица за да коментирате.